Reklama

    Najbliższe wydarzenia

    Brak wydarzeń

    Suplementy w diecie LOD

    Suplemety, które są pomocne w diecie niskoszczawianowej.

    • Arginina
      uzupełnia podtlenku azotu, którypomaga zmniejszyć uszkodzenia oksydacyjne spowodowane szczawianami,

    • Tauryna
      tworzy taurocholanu kwasów żółciowcyh, który ogranicza absorpcję szczawianów. Należy przyjmować, gdy kał jest żółty.

    • Witamina A
      pomaga zamykać cieknące jelito i działa jako antyoksydant

    • Witamina E
      działanie antyoksydacyjne

    • NAC (N-Acetyl Cysteina)
      odbudowuje glutation, który jest zmziejszany przez szczawiany

    • Lipoceutical glutathione

    pomaga odtworzyć glutation. Pomaga zmniejszyć metabolizm glikolanu do szczawianu. Wspomaga zachowanie niektórych dzieci na diecie.

    • Sok cytrynowy
      pomaga przy trawieniu, jeśli jest podawany przed jedzeniem, oraz może pomóc w rutryzmaniu równowagi pH, gdy jest problem kwasowości

    • Antyhistamina
      szczawiany mogą powodować uwolnienie histaminy. Nie używać antyhistaminy, która jest zawarta w lekach rozkurczających

    • Tiamina and Magnez
      zapobiega metabolizowaniu mięsa do szczawianów, pomaga w mitochondrium.

    • Kwas pantotenowy lub Koenzym A
      zapobiega tworzeniu szczawianów w cyklu glikanowym w mikroorganizmach i w organizmie ludzkim

    • Witamina B6
      zapobiega metabolizmowi pożywienia do szczawianów

    • Cytrynian (Wapnia lub Magnezu)
      może zapobiegać krystalizacji szczawianów i może pomóc rozpadowi już uformowanych kryształów

    • Wapń
      podawany przed posiłkiem wiąże szczawiany i zapobiega ich absorpcji. Czas jest bardzo istotnym elementem, by nastąpiło takie działanie!

    • Magnez
      może być zmniejszany przez szczawiany, może pomagać przy zaparciach, może wiązać szczawiany.

    • Lipaza
      może pomóc w przypadku, gdy stolce tłuszczowe prowadzą do nadmiernej absorpcji szczawianó

    • Sole do kąpieli Epsom
      może działać uspokajająco. Może powodować wysypki, ale to nie jest złe działanie, gdyż w ten sposób pomaga pozbyć się szczawianów ze skóry

    • Dwuwęglan
      dwuwęglan sodu lub Alka Seltzer Gold pomaga w zachowaniu

    • Cynk
      może być zmniejszany przez szczawiany. Zapotrzebowanie na cynk wydaje się zmieniać gwałtownie na diecie; należy odpowiednio dopasować dawkowanie

     

    Suplementy, których należy unikać lub zmniejszyć przy stosowaniu diety niskoszczawianowej:

    • Witamina C
      może być metabolizowana do szczawianów. Efekt może być opóźniony do dwóch tygodni

    • oleje rybne
      jeśli jest słabe trwanie tłuszczy, może powodować większą absorpcję szczawianów.

    • Witamina D
      może powodować zwiększoną absorpcję niezwiązanego wapnia w jelitach, a to może prowadzić do większej absorpcji wolnych szczawianów z pożywienia. Dlatego wapń przyjmowany przed posiłkami nie powinno zawierać witaminy D, wapń przyjmowany między posiłkami może zawierać witaminę D.

    • Związki PEG (jak Glycolax lub Miralax)
      z pomocą bakterii może przekształcać się w szczawiany

    • inne suplementy i leki - zapotrzebowanie na suplementy zmienia się na diecie niskoszczawianowej. Wiele osób zauważa, że można stopniowo wyeliminować część suplementów łącznie z lekami przeciwgrzybowymi.

     

    JAK POSTĘPOWAĆ PRZY WYSOKIM POZIOMIE SZCZAWIANÓW?

     

    1. Zastosować leczenie przeciwgrzybowe, aby zmniejszyć przerost grzybów, które mogą być powodem podwyższonych szczawianów. Dzieci z zaburzeniami autystycznymi często wymagają wieloletniego leczenia przeciwgrzybicznego. Zauważono, że arabinoza (marker wykorzystywany do określenia przerostu grzybów) jest ściśle skorelowany z wysokim poziomem szczawianów a arabinoza jest ważnym ogniwem do produkcji szczawianów pochodzenia grzybowego. Wykryto, że grzyby candida otaczają kamienie szczawianowe w nerkach.

    2. Podawać cytrynian wapnia, aby zmniejszyć absorcję szczawianów z jelit. Najlepiej podawać ten suplement przy każdym posiłku. Dzieci powyżej drugiego roku życia potrzebują ok. 1000 mg wapnia dziennie. Oczywiście, suplementacja wapniem jest konieczna, gdy dziecko jest na diecie bezmlecznej. Najbardziej poważnym błędem w stosowaniu diety bezmlecznej i bezglutenowej jest niepodawanie suplementów wapnia.

    3. Wypróbować N-acetylo-glukozaminę, aby zastymulować produkcję międzykomórkowego kwasu hialuronowego, który obniży ból wywołany szczawianami.

    4. Podawać siarczan chondroityny, aby zapobiec tworzeniu się kryształów szczawianów wapnia.

    5. Witamina B6 jest kofaktorem jednego z enzymów, który zmniejsza poziom szczawianów w organizmie i wykazano, że zmniejsza również produkcję szczawianów.

    6. Podawać dużo wody w celu wypłukiwania szczawianów

    7. Nadpodaż tłuszczy w diecie może powodować wzrost poziomu szczawianów, jeśli kwasy tłuszczowe są słabo przyswajane z uwagi na niedobór soli kwasów żółciowych. Nieabsorbowane wolne kwasy tłuszczowe wiążą wapń i tworzą nierozpuszczalne mydła, które obniżają zdolność wapnia do wiązania szczawianów. Jeśli występują niedobory tauryny, suplementacja tauryną może pomóc stymulować produkcję sali żółciowych (kwas taurocholinowy) prowadząc do lepsze absorpcji kwasów tłuszczowych i do zmniejszonej absorpcji szczawianów.

    8. Probiotyki mogą być bardzo pomocne w zmniejszaniu poziomu szczawianów w jelicie. Osoby z niskim poziomem bakterii zmniejszającymi poziom szczawianów są bardziej podatne na tworzenie się kamieniu nierkowych. Zarówno Lactobacillus acidophilus oraz Bifidobacterium lactis produkują enzymy obniżające poziom szczawianów.

    9. Zwiększyć podaż nasyconych kwasów omega 3 diecie, które zmniejszając poziom szczawianów. Wysoka ilość kwasów omega 6, kwasu arachidonowego związana jest z problemem szczawianów. Mięso zwierząt karmionych paszą ziarnową jest bogate w kwas arachidonowy.

    10. Przyjmować suplementy witaminy E, selen i argininę, które zmniejszają szkody wywołane szczawianami

    11. Zastosować dietę ubogą w szczawiany. Jest to szczególnie ważne dla osób, które zmagały się z przerostem candidy przez długi czas i mają z tego powodu wysoki poziom szczawianów w tkankach. Początkowo reakcja na dietę może być zła i trwać nawet kilka dni (do tygodnia), gdyż po obniżeniu szczawianów w diecie zaczynają rozpuszczać się depozyty szczawianów w kościach.

    12. Rozważyć zażywanie witaminy C, która może tworzyć szczawiany. Jednak u dorosłych ilość szczawianów nie wzrasta, jeśli ilość witaminy C nie przekracza 4 g dziennie. Badanie na 85.000 kobiet nie wykazało związku między przyjmowaniem witaminy C i kamieniami nerkowymi. Ponadto badanie 100 autystycznych dzieci pokazało, że korelacja witaminy C i szczawianów w moczu jest bliska zero. Wykazano też w podwójnym badaniu z wykorzystaniem próby placebo, że duże dawki (ponad 100 mg/kg masy ciała dziennie) witaminy C znacznie zmniejszają symptomy autystyczne, zatem ograniczenie witaminy C musi być bardzo ostrożnie wyważone. Bardzo ważnym czynnikiem, który przyspiesza przekształcenie się witaminy C w szczawiany, są wolne jony miedzi, których ilość można ustalić w badaniu Copper/Zinc Profile (Great Plains Laboratory)


    oprac. na podstawie informacji The Great Plains Laboratory i www.lowoxalate.info