Reklama

    Najbliższe wydarzenia

    Brak wydarzeń

    Dieta SCD

    Dieta specyficznych węglowodanów (SCD) jest dietą pozbawioną zbóż, laktozy i sacharozy.

    Ze wszystkich skłądników pożywienia węglowodany mają największy wpływ na jelitowe mikroorganizmy (grzyby i bakterie), które uważane są za przyczynę zaburzeń jelitowych. Większość z tych mikroorganizmów potrzebuje węglowodanów do przeżycia. Dieta SCD polega na poważnym ograniczeniu dostępności węglowodanów dla mikroorganizmów jelitowych. Jeśli węglowodany nie są trawione, nie są przyswajane. Pozostają w jelitach, i sprzyjają mikroorganizmom do rozmnażania się. To prowadzi do tworzenia się kwasó i toksyn, które mogą uszkadzać jelita. Gdy bakterie namnożą się w jelicie cienkim, mogą zniszczyć enzymy na powierzchni ścian jelita, zapobiegające trawieniu i absorpcji węglowodanów. W tej sytuacji uruchamia się nadmierna produkcja śluzu, ponieważ jelita próbują „nasmarować się” z uwagi na podrażnienie spowodowane toksynami, kwasami i obecnością niezupełnie strawionych i przyswojonych węglowodanów.

    Dieta SCD opiera się na zasadzie, żę określone wybrane węglowodany wymagające minimalnego trawienia są dobrze przyswajane i nie pozostawiają dosłownie nic do jedzenia mikroorganizmom jelitowym. Gdy mikroorganizmy zmniejszają się z powodu braku jedzenia, ich szkodliwe produkty uboczne również maleją. Dodatkowa ochrona jelit nie jest już potrzebn, komórki śluzowe przestają produkować nadmierne ilości śluzu, poprawia się trawienie węglowodanów. Dieta SCD poprawia złe przyswajanie, pozwala substancjom odzywczym wejść do układu krwionośnego i do komórek organizmu, przez co wzmacnia układ immunologiczny. Organizm chroniony jest przed dalszym słabnięciem, waga wraca do normy i ostatecznie cały organizm powraca do zdrowia.

    Dieta SCD opracowana została przez dr Sydney Valentine Haas, który opisał ją w swojej książce „Management of Celiac Disease" („kontrolowanie celiaklii”). Córka Elaine Gottschall została uratowana przez tę dietę, co spowodowało rozpoczęcie jej dalszych badań nad tym systemem żywieniowym i opisanie szczegółowo w książce "Breaking The Vicious Cycle: Intestinal Health Through Diet” (przełamanie błędnego koła: zdrowe jelita dzięki diecie).



    Zabronione produkty w diecie SCD

    cukry: cukier, melasa, sacharoza, kukurydziany syrop o wysokiej zawartości fruktozy, fruktoza i inne przetworzone cukry

    warzywa: zabronione są wszystkie warzywa z puszki

    zboża: wszystkie zboża: kukurydza, pszenica, zarodki pszenicy, jęczmień, owies, żyto, ryż, soja, orkisz, amarantus, i inne; niektóre; niektóre rośliny strączkowe: ciecierzyca, fasola mung, soja; produkty wysokoskrobiowe: ziemniaki, słodkie ziemniaki, pasternak; wodorosty i produkty uboczne wodorostów: agar i caragina

    mięso: wszystkie puszkowane i większość przetworzonych: należy upewnić się, że mięso przetworzone nie zawiera szkodliwych dodatków jak kukurydza, skrobia i węglowodany

    mleczne: mleko we wszystkich formach jest zabronione; niektóre sery zawierające wysoki poziom laktozy: ricotta, mozzarella, ser kremowy, feta, sery do smarowania; jogurty komercyjne, śmietana, maślanka, śmietana

    różne: chleb, makaron, inne produkty skrobiowe, majonez ze sklepu (z uwagi na dodatki), lody, cukierki, czekolada, karob, margaryna, keczup ze sklepu, stewia, proszek do pieczenia, mieszanki orzechowe, ocet balsamiczny, fruktooligosacharydy (FOS).



    Dozwolone w diecie SCD

    cukry: miód to jedyny dozwolony słodki produkt. Nie każdy dobrze go toleruje, więc należy stosować z ostrożnością.

    warzywa: większość warzyw świeżych, mrożonych, surowych lub gotowanych: szparagi, brokuły, kalafior, karczochy, buraki, brukselka, kapusta, marchew, seler, ogórek, bakłażan, cukinia, sałata, szpinak, grzyby, cebula, rzeżucha. Ostrożnie z surowymi warzywami w przypadku wystąpienia biegunki.

    strączkowe: groszek, soczewica, fasola, orzeszki ziemne, orzechy nerkowca, naturalne masło orzechowe

    mięso: wszystkie rodzaje mięsa nieprzetworzonego

    mleczne: wszystkie naturalne sery z wyjątkiem opisanych powyżej. Domowy jogurt fermentowany przez min. 24 h jest bardzo zalecany

    owoce: większość owoców: awokado, jabłka, pomidory, oliwki, morele, dojrzałe banany, orzechy kokosowe, jagody, wiśnie, owoce cytrusowe, brzoskwinie, gruszki, owoce tropikalne i winogrona, omigdały, orzechy brazylijskie, orzechy laskowe, kasztany

    różne: oliwa z oliwek, olej kokosowy, olej sojowy, olej kukurydziany, słaba herbata, słaba kawa, żelatyna bez dodatków, musztarda, sacharyna i soki bez dodatków

     

     

    na podstawie www.scdiet.org